Поиск по сайту

Автор: Коркина И.Н.


Необычный художественный проект стартовал недавно под крылом компании Google. Виртуальная экскурсия по самым известным музеям мира начинается прямо в классе – прикоснуться к прекрасному теперь можно через монитор компьютера. Благодаря Google музеи, как никогда, приблизились к детям. Бесплатные онлайн коллекции позволяют видеть на близком расстоянии произведения искусства из 151 музея из 40 стран. Наиболее достойные экспонаты, а это без малого 1061 картина, можно разглядеть более детально. Для учителя английского языка этот проект – это возможность расширить страноведческие знания учащихся, прививать им любовь к прекрасному, развивать эстетический вкус. В практическом же плане – урок-виртуальная экскурсия в музей поможет формированию умений и навыков устной речи, чтения, аудирования, использования компьютерных технологий, Интернета.

Представляю вашему вниманию один из таких уроков – экскурсию в музей Метрополитен в Нью-Йорке.

Технологии:

- технология развивающего обучения,

- проблемное обучение,

- технология ИКТ

Цели:

· обучающая: расширять знания учащихся по теме: «Музеи и художники», расширить страноведческие знания учащихся, расширять знания учащихся о художниках и различных стилях живописи;

· развивающая: развить в учащихся коллективный поиск, возможность каждого проявить свои знания; развить умения анализировать, сравнивать, устанавливать причинно-следственные связи; развить самооценку, самоконтроль, самообразование.

· воспитательная: воспитывать любовь к искусству и формировать эстетический вкус. Способствовать развитию социо-культурной компетенции.

Задачи:

· Формирование коммуникативных умений устной речи на английском языке, умений воспринимать на слух иноязычный текст; совершенствование навыков поискового и изучающего чтения на английском языке; развивать умения прогнозирования содержания текста

· Развитие наблюдения, воображения, ассоциативного мышления и языковой догадки;

· Формирование и развитие навыков использования компьютерных технологий, Интернета;

· Закрепление знаний о музеях и художниках;

· Создание благоприятной эмоциональной атмосферы урока для конструктивной беседы, мыслительной поисковой деятельности учащихся;

Тип урока: комбинированный

Форма: урок – виртуальная экскурсия в музей

Оборудование: ИКТ, компьютер, интернет – проект «Google Art Project», МР3 –плэйер, диски к учебнику

Средства наглядности: презентационное сопровождение, карта США

Речевой материал: Лексика по теме «Музеи и художники»

Грамматический материал: the Passive Voice; Past Tenses, modal verbs, adjectives,

План урока

I.ОРГАНИЗАЦИОННЫЙ МОМЕНТ

II. ОСНОВНАЯ ЧАСТЬ

1.Фонетическая зарядка

2.Совершенствовать знания учащихся о музеях США. Формировать лексические навыки говорения (овладение новыми словами в сочетании усвоенными ранее); умения воспринимать на слух иноязычный текст.

3.Расширять знания учащихся о художниках.Развивать коммуникативные умения устной речи.

4.Формировать умение воспринимать на слух иноязычный текст

5.Расширять знания учащихся о различных стилях живописи. Развивать коммуникативные умения устной речи и навыки владения основными видами чтения. Формировать лексические навыки говорения

6.Формировать умение воспринимать на слух иноязычный текст

III.ОКОНЧАНИЕ УРОКА.

IV.ДОМАШНЕЕ ЗАДАНИЕ

ХОД УРОКА:

I.ОРГАНИЗАЦИОННЫЙ МОМЕНТ

Эмоциональная мотивация на учебную деятельность

Учитель: Today we’ll speak about the Metropolitan Museum of Art, different painters and the styles of painting. I’d like to suggest you a fascination excursion to this wonderful museum. We will start it from the observing excursion.

II. ОСНОВНАЯ ЧАСТЬ

1.Фонетическая зарядка

Учитель: First of all let’s revise some useful words and phrases.

Лексический материал (Приложение 1): TCl

2.Совершенствовать знания учащихся о музеях США. Формировать лексические навыки говорения (овладение новыми словами в сочетании усвоенными ранее); умения воспринимать на слух иноязычный текст.

Виртуальная экскурсия в музей Метрополитен с помощью презентации и интернет - сервиса Google Art Project.

Учитель: Let’s start our excursion! While travelling around the Met answer the questions on the cards

Questions:

1) How do people in New York call this museum?

2)When was it founded?

3)What was the aim of the founders of the museum?

4)How many exhibits are there in the permanent collection?

5)What can we see in the second building in Upper Manhattan?

6)What collections are there in the Met?

1)Рассказ о музее и виртуальная экскурсия по залам.

(Приложение 2 и виртуальная экскурсия по Метрополитен Музею на сайте)

http://www.googleartproject.com/collection/the-metropolitan-museum-of-art/)

P1, P2 CL

Pupil 1 The Metropolitan Museum of Art (colloquially The Met), located in New York City, is the largest art museum in the United States with lots art collections. It was founded in 1870 by a group of American citizens, who wanted to bring art and art education to the American people. Its permanent collection contains more than two million works. The Met measures almost 400 m long and occupies more than 190,000 m2.. The main building is located on the eastern edge of Central Park. There is also a much smaller second building in Upper Manhattan that features medieval art.

Pupil 2 In the permanent collection there are works of art from classical antiquity, Ancient Egypt, from nearly all the European masters, and an extensive collection of American and modern art. The Met also contains antique weapons and armor from around the world, collections of African, Asian, Oceanic and Islamic art, encyclopedic collections of musical instruments, costumes and accessories.

3.Расширять знания учащихся о художниках. Развивать коммуникативные умения устной речи.

1) ex1 p 54. Listen and repeat. What are these words in your language?

P1, P2 Rectangle, triangle, square, cube, cylinder

2) ex 2 p 54. Look at paintings A & B. Which uses bright colours, dark/ dull colours?

P1, P2, P3: Painting A uses dark/dull colours and painting B uses bright colours.

3) ex 3 p 54. What style of painting is each picture? How do these styles differ? Read thee texts and find out.

P1, P2, P3: Answer Key:

Picture A is a Cubist painting whereas picture B is Surrealist. Cubist paintings break the objects down into shapes whereas surrealist pictures put strange images together.

4.Формировать умение воспринимать на слух иноязычный текст.

4. ex 4 p 54-55. Read the texts and fill in the gaps 1-8 the correct word formed from the capitalized words. Compare with your partner.

Cubism

Cubism was popular painting style from around the 1990s. Pablo Picasso and Georges Braquewere two 1)…. (fame)… Cubist painters. They used Cubism to show people a new way of 2) … (see)… the world. They looked at an object or person and broke it down into shapes. Then they put these shapes back together to make a picture which represented the 3)… (origin) … object even though it may not look very much like it anymore. They used shapes such as rectangles, cylinders and cubes. Most of their paintings were dark and used dull colours like grey and brown. This makes the painting seem to have many layers and so it can be seen from a number of 4)… (differ) … viewpoints.

Surrealism

5)… (art)… such as Salvador Dali and Rene Margitte painted in the Surrealist style that was at its most popular from the 1920s to the 1960s. Surrealist paintings always have an element of surprise in them. They put strange images and ideas together to create strange 6) … (represent) … of things. The Surrealists painted images and ideas from their dreams and their imaginations. They often used bright colours to create an even 7)… (big)… impact and always showed people and objects in new and 8)… (usual) … ways.

P1, P2 CL Answer Key:

1 famous; 2 seeing; 3 original; 4 different; 5 Artists; 6 representations; 7 bigger; 8 unusual

5) ex 5 p 54. Listen and read to answer the questions.

1.When was Cubism popular?

2.How did Cubism get its name?

3.What style did Dali painted in?

4.What did Surrealist painters use to get ideas for their paintings?

P1, P2 P3, P4 Answer Key:

1 Cubism was popular from around the 1900s.

2 Cubism gets its name from the fact that artists broke down people and objects into shapes such as rectangles, cylinders and cubes to represent them in a new way.

3 Dali painted in the Surrealist style.

4 Surrealist painters used their dreams and their imaginations to get ideas for their paintings.

5.Расширять знания учащихся о различных стилях живописи. Развивать коммуникативные умения устной речи и навыки владения основными видами чтения. Формировать лексические навыки говорения

1) ex 6 p 54. Match the words in bold to their meanings. Work in groups, please.

· not bright

· effect

· part/ piece

· angles

P1, P2 P3, P4 Answer Key:

dull ― not bright

viewpoints ― angles

element ― part/piece

impact ― effect

1) ex 7 p 54. Idioms with «paint». Match the idioms and their meanings. Complete the sentences with the correct idioms. Are there similar ones in your language? Work in groups, please.

1.paint the town red

2.like watching paint dry

3.paints a grim picture of (sth)

4.paint (sb/sth) with the same brush (as sb/sth else)

a. to go out and enjoy yourself in the evening

b. if you say that watching an activity is like watching paint dry, you mean that it is very boring

c. to describe a situation in a particular (bad) way

d. to say that someone or something has the same bad qualities as someone or something else

1.This film is so boring it’s…. .

2.I want to have some fun. Let’s go out tonight and…. .

3.I know Sam and Dan can be a bit boring but don’t…. Tim… . Not all people who like science fiction are bores!

4.The documentary ….. life in the war-torn region.

P1, P2 P3, P4 Answer Key:

1 like watching paint dry

2 paint the town red

3 paint … with the same brush

4 paints a grim picture of

6.Формировать умение воспринимать на слух иноязычный текст

Рассказ о творчестве художников различных стилей с демонстрацией их картин.

(Приложение 3)T → Cl

Учитель: Let’s continue our excursion and learn more about Cubists and Surrealists. Here you can see the paintings of Cubists - Pablo Picasso, Georges Braque and Juan Gris. Pablo Picasso was a Spanish painter, sculptor, printmaker, ceramicist and stage designer.

Picasso demonstrated extraordinary artistic talent in his early years, painting in a realistic manner through his childhood and adolescence. He experimented with different theories, techniques, and ideas. He and his friend Georges Braque, a French painter depicted human figures by making use of several viewpoints, which became one of the characteristic features of cubism.

These are the paintings of the famous Surrealists Salvador Dali and Rene Margitte.

Salvador Dali’s works included film, sculpture, and photography. He worked together with many artists ad created unforgettable works. Dali's extraordinary talent, his imagination and odd personality helped him to rise above the rest of the Surrealists of the 20th century. Dali expressed surrealism in everything he said and did. He was fantastic, shocking, and outrageous.

Rene Margitte was a Belgian surrealist artist. He became well known for a number of witty and thought-provoking images. Magritte's work frequently displays a collection of ordinary objects in an unusual context, giving new meanings to familiar things. The use of objects as other than what they seem make his paintings strange and mysterious.

III.ОКОНЧАНИЕ УРОКА.

Подведение итогов урока; оценки

Учитель: Tell me please what was the most interesting (difficult) thing at the lesson?

P1, P2 P3 T

Our lesson is coming to the end. We have talked about the Metropolitan Museum of Art, different painters and their painting styles. We have learnt a lot about them. You all worked very well and will get good marks.

IV.ДОМАШНЕЕ ЗАДАНИЕ

Учитель: At home make a short presentation about any American museums. You may use the materials from Google Art Project. Good bye!



Приложения:

-Приложение 1 (Презентация со словами и фразами по теме)

-Приложение 2 (Презентация о музее Метрополитен)

- Приложение 3 (Презентация о художниках и стилях живописи)



Литература

1. Ваулина Ю.Е., Эванс В., Дули Д., Подоляко О.Е., «Английский в фокусе» (Spotlight). 9 класс. Учебник для общеобразовательных учреждений. «Просвещение», 2010 г. Модуль 3, Across the Curriculum, стр. 54-55

2. Ваулина Ю.Е., Эванс В., Дули Д., Подоляко О.Е., «Английский в фокусе» (Spotlight). Книга для учителя для 9 класса общеобразовательных учреждений.


Поделиться:


Назад в раздел